Så där ja. Då var vi på plats i Söderhamn, utflyttade och inflyttade och börjar så när få ordning på livet igen. Mamman har redan börjat sitt nya jobb. Eller i alla fall utbildningen inför det nya jobbet. Kika in i hennes blogg för mer om det. ;)
Barnen har numer ett varsitt rum. Storebror och föräldrarna bor på övervåningen och lillasyster i det lilla sovrummet på nedervåningen. Inte helt optimalt då lillasyster inte riktigt har fått kläm på att sova hela nätter, framför allt inte i sin egna säng. Tanken är att båda barnen ska sova uppe när vi fått tag i en säng som får plats därnere. ;) Och då har nog lillasyster vant sig med att sova själv. Vi har tagit bort ena sidan på spjälsängen och hoppas att det hjälper. Tänker mig att hon kanske känt sig instängd i spjälisen då hon aldrig har sovit bra i den, även då vi har öppnat upp så att hon kommer ur och i utan problem.
Storebror är grymt nöjd med sitt rum. Det är inte helt klart ännu, vi ska flytta om lite och så där. Mycket av de leksaker barnen leker tillsammans med kommer att finnas utanför sovrummen uppe där det finns en fin lekyta. Tex står lekköket därute just nu. Sedan ska vi köpa en grind att sätta så att ingen ramlar ner för trappen eller så. Det kan nog bli riktigt bra när det blir klart. :)
Ungarna fick med sig fina "portfolios" från förskolan när de slutade, med lite bilder och teckningar och sådant från deras tid hos dem. Jättefina, men jag har inte hunnit fota dem, men det kommer senare. Liksom liten rundtur i nya radhuset!
Nu väntar vi på att ungarna ska få dagisplats. Verkar vara lite svårt att få ett vettigt svar från kommunen här uppe, men de har ju en månad till på sig innan de måste fixa fram plats åt dem.
25 feb. 2013
5 feb. 2013
Lillasyster tar potträningen i egna händer
Japp. Att sitta på toa innan hon ska bada, det är ju en sak. Men att i badet flyga upp, hålla sig för musen och gasta på "potta", är ändå rätt avancerat för en snart tvååring. Detta hände igår när mamman var på väg hem från att ha införskaffat en nescafé kaffemaskin. ;) Jag har tagit för vana att sätta henne på pottan eller toan innan hon ska bada för hon har flertalet gånger kissat i vattnet, och det är liksom lite småofräscht tycker jag, plus att jag fått ta upp en någon gång då hon indikerat att hon är kissnödig och så har det kommit ett par droppar i toan. Men igår var det alltså på hennes eget bevåg. Det kallar jag framsteg! ;)
4 feb. 2013
Spridda skurar
Ja, aktiviteten är ju inte direkt hög här på bloggen, jag hoppas att ni har överseende med det. Förhoppningsvis blir det ändring iom flytten i alla fall. Nu är man så uppe i varv att man knappt kan tänka klart. ;)
Lillasyster har i alla fall blivit riktigt duktig på att prata. Ibland ramlar det ut femordsmeningar ur den lilla munnen och man förstår vad hon menar! ;) Annars brukar vi leka "vad heter det?"-leken. Nu kan hon i princip alla kroppsdelar, men har lite svårt för skillnaden mellan öra och öga, det låter ju likadant i hennes öron. ;) Hon gillar att äta "mamaan" (banan), hon vill ofta ha sin app (napp), hon gillar att sparka "boo" (boll) och helst av allt med "bro" (brorsan, ibland även kallad memme). Hon upprepar gärna vad vi säger och det är mycket "waoo" (wow) och "kej" (okej). Och allt som storebror gör ska hon också göra.
Storebror leker mycket fantasilekar just nu. Han hittar på namn till sina leksaker och kan hålla sig upptagen länge. Det är kul att lyssna på honom. ;) Annars är det mycket teve (tabben och netflix är poppis), tvspel (måste lära sig innan han kan utmana Elliot igen) och bus som gäller. Helst ska han hålla på med allt samtidigt, medan vi försöker få honom att hålla på med en sak och respektera att han inte kan ha vår tab hela tiden (helst inte kl 4 på morgonen) utan måste dela med sig till och från. Sen önskar jag att han kunde kontrollera sin volym lite bättre och inte skrika hela tiden, från morgon till kväll. Även när han sitter och tittar på teve så låter han. Man blir rätt trött i öronen efter ett tag. ;) Hoppas att han växer i från det...
Knappt två veckor kvar till flytt nu...
Lillasyster har i alla fall blivit riktigt duktig på att prata. Ibland ramlar det ut femordsmeningar ur den lilla munnen och man förstår vad hon menar! ;) Annars brukar vi leka "vad heter det?"-leken. Nu kan hon i princip alla kroppsdelar, men har lite svårt för skillnaden mellan öra och öga, det låter ju likadant i hennes öron. ;) Hon gillar att äta "mamaan" (banan), hon vill ofta ha sin app (napp), hon gillar att sparka "boo" (boll) och helst av allt med "bro" (brorsan, ibland även kallad memme). Hon upprepar gärna vad vi säger och det är mycket "waoo" (wow) och "kej" (okej). Och allt som storebror gör ska hon också göra.
Storebror leker mycket fantasilekar just nu. Han hittar på namn till sina leksaker och kan hålla sig upptagen länge. Det är kul att lyssna på honom. ;) Annars är det mycket teve (tabben och netflix är poppis), tvspel (måste lära sig innan han kan utmana Elliot igen) och bus som gäller. Helst ska han hålla på med allt samtidigt, medan vi försöker få honom att hålla på med en sak och respektera att han inte kan ha vår tab hela tiden (helst inte kl 4 på morgonen) utan måste dela med sig till och från. Sen önskar jag att han kunde kontrollera sin volym lite bättre och inte skrika hela tiden, från morgon till kväll. Även när han sitter och tittar på teve så låter han. Man blir rätt trött i öronen efter ett tag. ;) Hoppas att han växer i från det...
![]() |
| Så fin man blir när man klär sig själv för middag hos morfarn |
Om:
Aylinn,
bilder,
Eomer,
framsteg,
språkutveckling,
syskonen bus,
utveckling
27 jan. 2013
Scrappat lite
TheStudio hade några miniutmaningar i forumet förra vecka. Man skulle använda deras fina FB-fan freebie och skapa utifrån olika kriterier. Dessa tävlade jag med, vann dock inte, men de på ungarna kan jag ju visa upp iaf. ;)
Long time no see.
Dagarna försvinner i hastig takt märker jag. Har varit lite ego, då jag koncentrerat mig mycket på att få fram ett bidrag till en novelltävling (se min egoblogg).
Syskonen bus växer och frodas, kan jag meddela. ;) Lillasyster blir mer och mer verbal och det dyker upp nya ord varje dag. Hon gillar att härmas, och framför allt är det storebror som är den störste inspirationskällan till nya upptåg. Önskar att jag kom mig för att filma någon dag vid middagsbordet. Gör storebror en sak, så tar det inte många sekunder förrän lillasyster gör exakt likadant. Detta medför dock att storebror inte riktigt har samma friheter som tidigare. Nu får man hindra honom att göra tokigheter som att klättra på saker och hoppa ner från saker, sådant som lillasyster gärna vill göra, men absolut inte borde. ;)
Storebror utvecklas också, han tar också efter oss mycket. Sättet vi pratar på eller uttryck. Idag ville han färsk basilika på köttfärssåsen och tyckte att "det doftar underbart". ;) Dock har han kommit in i en period då han tycker att det är morgon vid fyratiden och måste gå upp och titta på teve/netflix på tabben. Eller snarare, han vill hålla på med tabben och känner ett väldigt starkt behov av att göra det tidigt på morgonen. Det vore helt okej, om det inte vore för att han inte har lärt sig att var tyst. Visst, han stänger vår dörr, MEN han sitter ändå och sjunger eller skriker i kapp med det han tittar på. Detta medför då att han somnar mitt i middagen på kvällen och så vaknar han alldeles för tidigt igen. Den onda cirkeln, ni vet. Att få honom att vila lite mitt på dagen på helgerna funkar inte heller. Han tvärvägrar, och blir således grinig och relativt omöjlig att ha att göra med framåt fyrasnåret och så sover han knappt två timmar senare utan möjlighet till att hålla honom vaken. Några tips?
Han vill hemskt gärna hjälpa till med allt just nu. Han gillar att hjälpa till med middagen till exempel och det är ju bara kul. Igår lagade han och pappa pizza medan jag och lillasyster städade. Lillasyster hämtar gärna våra saker, även om vi inte vill ha dem, säger att det är våra och ger dem till oss. Hon tycker om att kasta skräp, eller ja allt egentligen, i sopkorgen, att läsa böcker och härma oss i familjen. :)
Och snart flyttar vi. Det närmar sig med stormsteg nu!
Syskonen bus växer och frodas, kan jag meddela. ;) Lillasyster blir mer och mer verbal och det dyker upp nya ord varje dag. Hon gillar att härmas, och framför allt är det storebror som är den störste inspirationskällan till nya upptåg. Önskar att jag kom mig för att filma någon dag vid middagsbordet. Gör storebror en sak, så tar det inte många sekunder förrän lillasyster gör exakt likadant. Detta medför dock att storebror inte riktigt har samma friheter som tidigare. Nu får man hindra honom att göra tokigheter som att klättra på saker och hoppa ner från saker, sådant som lillasyster gärna vill göra, men absolut inte borde. ;)
Storebror utvecklas också, han tar också efter oss mycket. Sättet vi pratar på eller uttryck. Idag ville han färsk basilika på köttfärssåsen och tyckte att "det doftar underbart". ;) Dock har han kommit in i en period då han tycker att det är morgon vid fyratiden och måste gå upp och titta på teve/netflix på tabben. Eller snarare, han vill hålla på med tabben och känner ett väldigt starkt behov av att göra det tidigt på morgonen. Det vore helt okej, om det inte vore för att han inte har lärt sig att var tyst. Visst, han stänger vår dörr, MEN han sitter ändå och sjunger eller skriker i kapp med det han tittar på. Detta medför då att han somnar mitt i middagen på kvällen och så vaknar han alldeles för tidigt igen. Den onda cirkeln, ni vet. Att få honom att vila lite mitt på dagen på helgerna funkar inte heller. Han tvärvägrar, och blir således grinig och relativt omöjlig att ha att göra med framåt fyrasnåret och så sover han knappt två timmar senare utan möjlighet till att hålla honom vaken. Några tips?
Han vill hemskt gärna hjälpa till med allt just nu. Han gillar att hjälpa till med middagen till exempel och det är ju bara kul. Igår lagade han och pappa pizza medan jag och lillasyster städade. Lillasyster hämtar gärna våra saker, även om vi inte vill ha dem, säger att det är våra och ger dem till oss. Hon tycker om att kasta skräp, eller ja allt egentligen, i sopkorgen, att läsa böcker och härma oss i familjen. :)
Och snart flyttar vi. Det närmar sig med stormsteg nu!
14 jan. 2013
4årskontroll, check!
Idag var förskolan stängd, så pappan är hemma med barnen. Jag med, fast jag är sjuk. ;) Vi hade passat på att boka in 4årskoll för storebror. Den gick verkligen över förväntan. Han hörde och såg bra, kan allt man förväntas kunna och lite till. :) Han väger drygt 18 kg och stoltserar med 105 cm över havet.
Passade på att väga lillasyster också, och hon har äntligen passerat 10kg-strecket! ;)
Passade på att väga lillasyster också, och hon har äntligen passerat 10kg-strecket! ;)
7 jan. 2013
Nu var det slutfirat för den här gången
I helgen gick äntligen sonens 4årskalas av stapeln. Trots manfall blev det ett lyckat kalas och sonen var supernöjd, även om han nog saknade några av sina vänner som hade annat för sig, så märktes det inte. Den enda han frågade efter var stackars Melwin som fått vattkoppor. Vi hade gärna fått det med, men man vet ju inte med resten av gästerna. ;) Gladast blev han nog för den fina tårtan om Mia bakat.
Även jag hade bakat en marängtårta, banancupkakes, cowboykakor och maken drömmar. Riktigt sockerstinna var vi allihopa efter kalaset. ;)
Igår hade vi Linn och Robin samt deras två barn på besök. Det var jättelänge sedan vi träffades och det var så kul att de trotsade förkylning och avstånd och kom över för att hälsa på, samt köpa vår gamla vagn. :) Vi hade så trevligt att de stannade på middag.
Trots åldersskillnaden så kom alla barnen bra överrens. :) Papporna lagade maten och mammorna satt i soffan och snackade skit. Perfekt uppdelning! ;) När man inte har träffats på nästan två år så har man en hel del att prata om! ;) Det var verkligen en perfekt dag! Dessutom sålde jag en massa bebiskläder också! Så på att ha en myssöndag så tjänade vi 600 kr till flyttkassan. Härliga tider!
Även jag hade bakat en marängtårta, banancupkakes, cowboykakor och maken drömmar. Riktigt sockerstinna var vi allihopa efter kalaset. ;)
Igår hade vi Linn och Robin samt deras två barn på besök. Det var jättelänge sedan vi träffades och det var så kul att de trotsade förkylning och avstånd och kom över för att hälsa på, samt köpa vår gamla vagn. :) Vi hade så trevligt att de stannade på middag.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)






