11 maj 2016

När Yrla kom till världen

Insåg att jag faktiskt inte skrivit någon utförligare post om Yrlas förlossning. Inte för att det är så mycket att berätta, men rätt ska vara rätt.

Jag vaknade med värkar redan den 10 mars, men avfärdade dem då de inte kom särskilt ofta och inte heller var särskilt starka. Vi skulle dessutom bort på helgen för att träffa familjen Lindvall-Hägerstrand så att föda barn ingick inte alls i planen. Dessutom var det inte dags än på 10 dagar. Framåt kvällningen blev de starkare och kom oftare så jag såg till att packa klart BB-väskan även om jag fortfarande inte trodde att förlossningen var på gång. Maken var jättetrött efter en heldagsjobb och vill helst inte höra på förlossningsörat. ;)

Jag laddade ner en värktimerapp för säkerhetsskull och gick och lade mig. Framåt halv tre började värkarna kännas riktigt ordentligt och jag började klocka dem och försökte vila så mycket som möjligt. Erfarenheten sa ju att det skulle bli en lång förlossning oavsett. Till slut var det bara att inse att förlossningen faktiskt var igång på riktigt. Jag ringde till Hudiksvalls sjukhus vid halv fem och barnmorskan Ove (ja han hette faktiskt det) tyckte att vi skulle komma in. Väntade in barnvakten, det tog så pass lång tid att Ove ringde upp igen och undrade om vi var på väg.

Jag tror klockan var kvart över sex när vi äntligen kom in på BB. Partogrammet börjar iaf vid halv sju. Jag var öppen 4 cm så jag gjorde mig redo för att vänta på att något ska hända. Klarar mig bra på lustgas. Sen går det väldigt snabbt. Ny barnmorska kommer in och nu börjar värkarna göra riktigt ont och jag ber om EDA. Ove sätter PVK och sedan var tanken att jag skulle gå på toa. Så fort jag reser på mig går vattnet och krystvärkarna sätter igång. EDA var det med andra ord inte alls tal om längre. Det var bara att bli uppbaxad (ja jag hade så ont att jag inte kunde röra mig) på britsen igen och krysta. 07:35 föddes vårt tredje underverk 9 dagar förtidig och alldeles perfekt efter ca 1 timme på BB. 2895 g tung och 49,5 cm lång.

Jag kände mig ändå förvånansvärt pigg och nöjd efteråt. Det var en riktigt bra förlossning. Kort och intensiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din hälsning! Det gillar vi!