Sonen lägger sig i när jag diskuterar min blivande fantasybok med maken (min största hejapåare och hjälpreda), "Varför ska hon [min alvprinsessa] lära sig slåss?" frågar han.
"För att hon är tuff", svarar jag.
"Meh, man får inte slåss", säger han.
"Okej, hon lär sig krigskonster", säger jag.
"Varför då?"
"För att hon är cool", svarar jag.
"Men jag vill också lära mig kriga", säger han.
"När du blir 19 så kanske du får göra lumpen", säger jag.
"Vad är det?" frågar han.
"Militärtjänstgöring, där man får lära sig skjuta med gevär", svarar jag.
"Med laserpistol?!" frågar han. Dock inte lika impand när han får reda på att det antagligen inte finns något sådant fancy...
Good booktalk med femåring...
Visar inlägg med etikett dagens Eomer. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett dagens Eomer. Visa alla inlägg
28 mars 2014
14 juni 2013
"Mamma, jag har gift mig!"
Det var vad jag fick höra efter att ha varit inne och hämtat kläder och vagn inne på förskolans avdelning. Jag var inne kanske max 3 minuter. Och när jag kommer ut får jag vet att sonen numer är gift med en Lova. "Fast vi är inte gifta som du och pappa." Nej, det var då för väl. ;) De ska visst inte vara gifta så länge. Jag kan tänka mig att det har att göra med att sonen redan vänstrar med Engla här hemma på gatan.
Så plockade vi blommor på vägen hem. :)
Så plockade vi blommor på vägen hem. :)
14 apr. 2013
Gårdagens citat
Storebror börjar att träna med mamman men ledsnar snart. Sätter sig istället i trappen med lillasyster och äter chips. Här kommer hejjandet in.
Storebror: Mamma, jag äter chips, mamma! Du får inga!
Mm tack för den liksom. ;)
Storebror: Mamma, jag äter chips, mamma! Du får inga!
Mm tack för den liksom. ;)
26 mars 2013
Dagens skratt
Storebror sitter i telefon med farmor samtidigt som han tittar på pappan som håller på att få igång vår nya laptop. Pappan är på nätet och en tvivelaktig annons syns på en av sidorna.
Storebror: Titta! Hon är naken om rumpan! Ska hon bajsa?
Ja, mamman bröt ihop i skrattsalvor på golvet.
Storebror: Titta! Hon är naken om rumpan! Ska hon bajsa?
Ja, mamman bröt ihop i skrattsalvor på golvet.
27 jan. 2013
Long time no see.
Dagarna försvinner i hastig takt märker jag. Har varit lite ego, då jag koncentrerat mig mycket på att få fram ett bidrag till en novelltävling (se min egoblogg).
Syskonen bus växer och frodas, kan jag meddela. ;) Lillasyster blir mer och mer verbal och det dyker upp nya ord varje dag. Hon gillar att härmas, och framför allt är det storebror som är den störste inspirationskällan till nya upptåg. Önskar att jag kom mig för att filma någon dag vid middagsbordet. Gör storebror en sak, så tar det inte många sekunder förrän lillasyster gör exakt likadant. Detta medför dock att storebror inte riktigt har samma friheter som tidigare. Nu får man hindra honom att göra tokigheter som att klättra på saker och hoppa ner från saker, sådant som lillasyster gärna vill göra, men absolut inte borde. ;)
Storebror utvecklas också, han tar också efter oss mycket. Sättet vi pratar på eller uttryck. Idag ville han färsk basilika på köttfärssåsen och tyckte att "det doftar underbart". ;) Dock har han kommit in i en period då han tycker att det är morgon vid fyratiden och måste gå upp och titta på teve/netflix på tabben. Eller snarare, han vill hålla på med tabben och känner ett väldigt starkt behov av att göra det tidigt på morgonen. Det vore helt okej, om det inte vore för att han inte har lärt sig att var tyst. Visst, han stänger vår dörr, MEN han sitter ändå och sjunger eller skriker i kapp med det han tittar på. Detta medför då att han somnar mitt i middagen på kvällen och så vaknar han alldeles för tidigt igen. Den onda cirkeln, ni vet. Att få honom att vila lite mitt på dagen på helgerna funkar inte heller. Han tvärvägrar, och blir således grinig och relativt omöjlig att ha att göra med framåt fyrasnåret och så sover han knappt två timmar senare utan möjlighet till att hålla honom vaken. Några tips?
Han vill hemskt gärna hjälpa till med allt just nu. Han gillar att hjälpa till med middagen till exempel och det är ju bara kul. Igår lagade han och pappa pizza medan jag och lillasyster städade. Lillasyster hämtar gärna våra saker, även om vi inte vill ha dem, säger att det är våra och ger dem till oss. Hon tycker om att kasta skräp, eller ja allt egentligen, i sopkorgen, att läsa böcker och härma oss i familjen. :)
Och snart flyttar vi. Det närmar sig med stormsteg nu!
Syskonen bus växer och frodas, kan jag meddela. ;) Lillasyster blir mer och mer verbal och det dyker upp nya ord varje dag. Hon gillar att härmas, och framför allt är det storebror som är den störste inspirationskällan till nya upptåg. Önskar att jag kom mig för att filma någon dag vid middagsbordet. Gör storebror en sak, så tar det inte många sekunder förrän lillasyster gör exakt likadant. Detta medför dock att storebror inte riktigt har samma friheter som tidigare. Nu får man hindra honom att göra tokigheter som att klättra på saker och hoppa ner från saker, sådant som lillasyster gärna vill göra, men absolut inte borde. ;)
Storebror utvecklas också, han tar också efter oss mycket. Sättet vi pratar på eller uttryck. Idag ville han färsk basilika på köttfärssåsen och tyckte att "det doftar underbart". ;) Dock har han kommit in i en period då han tycker att det är morgon vid fyratiden och måste gå upp och titta på teve/netflix på tabben. Eller snarare, han vill hålla på med tabben och känner ett väldigt starkt behov av att göra det tidigt på morgonen. Det vore helt okej, om det inte vore för att han inte har lärt sig att var tyst. Visst, han stänger vår dörr, MEN han sitter ändå och sjunger eller skriker i kapp med det han tittar på. Detta medför då att han somnar mitt i middagen på kvällen och så vaknar han alldeles för tidigt igen. Den onda cirkeln, ni vet. Att få honom att vila lite mitt på dagen på helgerna funkar inte heller. Han tvärvägrar, och blir således grinig och relativt omöjlig att ha att göra med framåt fyrasnåret och så sover han knappt två timmar senare utan möjlighet till att hålla honom vaken. Några tips?
Han vill hemskt gärna hjälpa till med allt just nu. Han gillar att hjälpa till med middagen till exempel och det är ju bara kul. Igår lagade han och pappa pizza medan jag och lillasyster städade. Lillasyster hämtar gärna våra saker, även om vi inte vill ha dem, säger att det är våra och ger dem till oss. Hon tycker om att kasta skräp, eller ja allt egentligen, i sopkorgen, att läsa böcker och härma oss i familjen. :)
Och snart flyttar vi. Det närmar sig med stormsteg nu!
17 dec. 2012
Lucia och sjukstuga
Förkylt var det här. Hela familjen för att vara exakt. Därför har det varit lite dött på båda bloggarna ett tag. Båda barnen har varit hemma sedan i onsdags, och är även hemma idag. I helgen har vi hostat i kapp och snörvlat som få. Igår hade båda ungarna feber, så de fick vara hemma idag också. Verkar dock vara feberfria än så länge, så nu hoppas vi på att det vänder.
Vi var i alla fall med på Luciafirandet på dagis. Storebror grät för att han inte fick vara på dagis, stackarn. Lillasyster vägrade att en sätta på sig sin tomteklänning, så hon fick titta på med mamma, pappa och morfar.
Börjar inse att storebror börjar bli riktigt stor. Kanske lite för stor. Denna konversation hade vi imorse:
Eomer: "Jag har ont här, på hälen."
Jag blåser och pussar på hälen.
Eomer: "Det hjälper inte om man pussar på den..."
Vad hände med min oskyldiga lilla son?
Vi var i alla fall med på Luciafirandet på dagis. Storebror grät för att han inte fick vara på dagis, stackarn. Lillasyster vägrade att en sätta på sig sin tomteklänning, så hon fick titta på med mamma, pappa och morfar.
Börjar inse att storebror börjar bli riktigt stor. Kanske lite för stor. Denna konversation hade vi imorse:
Eomer: "Jag har ont här, på hälen."
Jag blåser och pussar på hälen.
Eomer: "Det hjälper inte om man pussar på den..."
Vad hände med min oskyldiga lilla son?
Om:
bilder,
dagens Eomer,
högtider,
på dagis,
sjukligt,
syskonen bus
2 nov. 2012
Älskade barn!
Dagens citat från storebror: "Min mamma kan allt!" Jag har vittnen! ;) Han sa det så där stolt som ett barn kan vara över sin mamma! Och jag smalt. :)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)




