Visar inlägg med etikett äventyr. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett äventyr. Visa alla inlägg

13 juli 2014

Snabbsummering

Insåg att bloggen har blivit lite negligerad på sistone, men jag har uppdaterat min egoblogg lite mer frekvent, så hittar ni inget nytt här, kika in där. ;)

Vad har hänt sedan sist då? Jo, barnen har gått på sommarlov, storbus har gått sin sista dag på förskolan ever, till hösten väntar förskoleklass och fritids. Vi har varit ute på lite äventyr, hängt med härliga vänner från Stockholm som är på besök i Hälsingland. Helt underbara människor som man bara älskar att vara med.

Bara den senaste veckan har vi hunnit med Delsbostämman, Växbo, Orbaden och mys i stugan de bor i. Är väldigt tacksam för att jag haft flera korta dagar i veckan. ;)



Vi har det med andra ord väldans bra och njuter av solen och i viss mån ledighet (trots att jag jobbar för fullt ;) ).

9 juni 2014

Furuviksbesök

I lördags åkte vi till Furuvik med kidsen och deras kompisar, dvs familjen Ör. Supermysig dag, även om jag var något besviken på utbudet av djur. Dagen avslutades med Sean Banan och i alla fall våra barn var överlyckliga. ;)


Igår vart det lek först hemma hos familjen Ör, sedan följde två av tre av deras barn hem till oss för ännu mer lek. Verkligen en heldag det med. ;) Det gäller att passa på och maxa helgerna.

Förra veckan hann vi även med ett BVC-besök med båda barnen. Lilltroll stoltserar nu med 90 cm över havet och väger 12 kg. En liten nätt sak med andra ord. Stortroll är 116 cm lång och väger 21 kg. Stortroll fick även ta spruta och blinkade inte ens när han blev stucken. Båda fick beröm över hur verbala de är och hur mycket de kunde.

21 okt. 2013

Vad vi har gjort sen sist

Vi har varit på de första föräldramötena på nya förskolan. Vi fick veta vad de pysslar med på dagarna, jag och maken gick varsin dag då de hade en dag för de äldre barnen och en för de yngre. Femåringarna går på utflykter nu varje torsdag och nästa vecka kommer de gå till gympasalen och ha gympa. Storebror ser verkligen fram emot detta då han måste ha med sig ombyte och handduk! ;)

Vi har varit ute i skogen och plockat löv och annat roligt för att pyssla med, men inte hunnit pyssla ännu. Barnen var jätteduktiga och gick runt hela Färssjön. Jag mitt nöt, tog med mig vagnen och det var ett stort misstag då vi bor på en stenhög och därför fick bära den större delen av vägen. ;) Men barnen var nöjda och när lillasyster väl fick hoppa upp i vagnen igen tvärdäckade hon och sov läänge ute på farstubron. :)

Lite bilder från senaste tiden:



8 sep. 2013

30 juli 2013

Växbo

I söndags hade vi en riktig mysdag. Tillsammans med familjen Öhr hängde vi först hos farfarn, som iofs inte var hemma, badade pool och hoppade studsmatta. Sedan blev vi medbjudna till Växbo Krog för middag. Insåg när vi kom dit att jag faktiskt hade varit där, fast inte på den sidan, tidigare med just farfarn då vi åkte upp till Kolåsen på fiskesemester. Det är ett underbart ställe där man får följa linets väg från strå till färdig tråd och tyg. Just i söndags så blev det inte så mycket tittande på området som att äta och låta barnen uppleva frigående höns och grisar och andra smådjur.


Allt på menyn var närproducerat och närfiskat. Jag passade på att ta en fiskrätt då jag så sällan äter fisk och kom fram till att musslor fortfarande inte är gott, men att pilgrimsmusslor var en angenäm smakupplevelse. I övrigt var där lax fiskad i Ljusnan och stekt abborre (tror jag hon sa) samt räkor och närodlad spenat. Supergott verkligen! Barn upp till sex år äter dessutom gratis, sådant gillas! I kvarnparken fick de dessutom följa vattnets väg genom kanaler och kvarnhjul för att se hur det kan se ut och vad vattenkraften kan skapa.

Både barn och vuxna var väldigt nöjda och kan tänka sig att åka dit igen för bara upplevelsen av Trolldalen. :)

13 juli 2013

Furuvik

Igår var syskonen Bus på Furuvik tillsammans med farfarn och kusinernan medan mamman och pappan jobbade. Fick hem två helt uppspelta och glada ungar. :) Storebror hade dessutom vunnit en jättestor chokladask på ett lyckohjul. De hade tittat på en massa djur och åkt massor av karuseller och bergochdalbanor. Här är storebror i tekopparna, curtesy of storkusin Angelica.


Förhoppningsvis kommer jag att få fler bilder från dagen. :) 

23 nov. 2012

Bästa vab-dagen, ever

Lillasyster blev hemskickad från dagis med dålig mage i onsdags. Det var visst något som gick på förskolan just nu. Pappan var hemma onsdag och torsdag och idag var det min tur. Lät storebror vara hemma också, och eftersom lillasyster varit bra i magen så vågade vi oss ner till öppna förskolan idag. Och vilken tur vi hade, för just idag skulle de på studiebesök till brandstationen! Vilken lycka! 

De fick klättra runt i brandbilen, testa brandmanshjälmar, spruta med brandslangen och mamman släckte en brinnande docka med brandfilt (känner mig rätt cool faktiskt ;)). Kan säga att vi alla tre var rätt trötta när vi kom hem. Lillasyster somnade redan på vägen hem och storebror höll sig vaken och fick i sig två av mammans kassa pannkisar och somnade på soffan i väntan på tjockpannkaka. Men vilken härlig dag! :D

15 okt. 2012

På skattjakt

Helgen har varit förhållandesvis lugn, men igår packade jag och ungarna matsäck och tog bussen ner till Universitetet för en uteeftermiddag på skattjakt. Pappan skulle också ha hängt med om inte hans rygg hade pajat. Väl på Universitetet mötte vi upp hr Almgren med barn och så bar det av. 5 stycken "skatter" hittade vi, och fler finns det, så det blir nog en tur till innan snön lägger sig. Då hoppas vi även på att hinna med en tur i växthuset i Bergianska trädgården. Jag tror att storebror skulle tycka det var jätteintressant. :)

Vi fikade vid i soleskenet vid Brunnsviken, varm choklad och mackor. Mycket uppskattat. Sen öppnade sig skyarna, vi fick se en regnbåke, en liten herre tog sig ett dopp i en damm och vi började tänka på refrängen.

På det stora hela var det en lyckad dag, trots regn och borttappad mössa. Att åka buss är ju ett äventyr i sig. ;) Så detta gör vi gärna om.

2 okt. 2012

Öppet Hus på Farsta Brandstation

I söndags kom vi äntligen iväg för att träffa fam Gs tillökning Ingrid. Vi kikade på underverket, käkade lurre och sedan bar det av ner till Brandstationen för att kolla lite. Funkar superbra på två tre-fyra-åriga grabbar vill jag lova. Lillasyster var inte like imponerad (mer om henne i ett senare inlägg). Storebror fick prova brandmanshatten, sitta i piketbussen, i brandbilen och testa på att spruta vatten med brandslangen. Han var mäkta nöjd, vill jag lova. :)


29 juni 2012

En dag på stan

Igår var vi på stan hela dagen med farmorn. Det blev klädshopping och så fick vi för oss att gå upp i Oscarsborg och titta på utsikten. Storebror var jätteduktig och gick ända upp helt själv, utan knorr. :) Sådana här äventyr gillas, gratis och nära!


Många trappor blev det. :) Och utsikten var det ju inget fel på heller. Synd bara att man inte hade riktiga kameran med sig, utan fick hålla tillgodo med mobilen. ;) Men med lite redigering i pixlr-o-matic-appen så blev det rätt häftiga bilder i alla fall. :)

Sedan passade mamman och pappan på att åka och handla medan farmorn busade med syskonen bus hemma hos sig. Väldigt smidigt och lätthandlat blev det utan någon som skulle ha allt och ifrågasätta varför han inte fick allt. ;)

11 juni 2012

När föräldrarna är borta...

Så roar sig barnen kungligt med morfarn på Junibacken och övernattar på landet. :)
Det lät som om de hade haft superroligt! Lillasyster hade varit överallt och ingenstans, och storebror busade som vanligt. :) De hade varit snälla och hjälpt till i trädgården på landet också. ;) Plockade med sig rabarber hem till oss.

Mamman och pappan roade sig kungligt på grönan med goda vänner och om ni är nyfikna på det kan ni läsa mer här.