Eomer böjar nu i tvåan och Aylinn går sista året på förskolan. Vad hände, liksom? De har blivit så stora! Som tur är har jag den här lilla donnan, nedan, att njuta av. 5 månader och vi har börjat med smakisar. Jag började tilläggsmata henne för någon månad sena när jag märkte att hon inte var helt nöjd med amningen. Nu har vi även lagt till gröt till frukost (amning vid 7), grönsakspuré till lunch (plus amning), ersättning på eftermiddagen för då anser hon oftast att hon håller på att förgås av hunger, sedan amning och välling inför natten.
23 aug. 2016
Vardagen är här
Det var ett tag sedan jag uppdaterade här. Vi har njutit av sommar och sol, och ibland även av regn hela sommaren. Igår var det dock dags att gå tillbaka till vardagen igen, i alla fall för far och barn. Jag är fortfarande mammaledig ett tag till.
Eomer böjar nu i tvåan och Aylinn går sista året på förskolan. Vad hände, liksom? De har blivit så stora! Som tur är har jag den här lilla donnan, nedan, att njuta av. 5 månader och vi har börjat med smakisar. Jag började tilläggsmata henne för någon månad sena när jag märkte att hon inte var helt nöjd med amningen. Nu har vi även lagt till gröt till frukost (amning vid 7), grönsakspuré till lunch (plus amning), ersättning på eftermiddagen för då anser hon oftast att hon håller på att förgås av hunger, sedan amning och välling inför natten.
Hon somnar oftast runt 20 för natten och sover till halv sju, sju. Vi får se om rutinerna ändras något nu när de stora barnen går i skolan. Hon sover två-tre gånger under dagen, beroende på vad vi gör. Hon vill helst somna om efter morgonamningen, men iom att hennes syskon måste till skola och dagis så funkar inte riktigt det, så hon får sova när vi kommer hem istället.
Eomer böjar nu i tvåan och Aylinn går sista året på förskolan. Vad hände, liksom? De har blivit så stora! Som tur är har jag den här lilla donnan, nedan, att njuta av. 5 månader och vi har börjat med smakisar. Jag började tilläggsmata henne för någon månad sena när jag märkte att hon inte var helt nöjd med amningen. Nu har vi även lagt till gröt till frukost (amning vid 7), grönsakspuré till lunch (plus amning), ersättning på eftermiddagen för då anser hon oftast att hon håller på att förgås av hunger, sedan amning och välling inför natten.
13 juni 2016
Yrla 3 månader
Tiden går fort när man har roligt. Jag är på benen igen och jobbar med min sjukgymnastik för att få upp rörlighet och styrka i det läkta benet nu. Yrla växer och frodas och snart är det sommarlov för de två större barnen. Helt sjukt.
Var på BVC med Yrla idag och det var dags för första vaccinationen. Oj oj oj vad ont det gjorde. Både i Yrlas ben och mammas hjärta. Hon är ju så glad och nöjd annars så det skär riktigt i en när hon blir så där nästintill otröstlig. Det gick som tur var över tills vi gick till bussen. Då somnade hon i vagnen och sov gott tills vi kom hem. Hon väger nu 5785 g, är 59,5 cm lång och har ett huvudomfång på 39 cm. Följer sin kurva perfekt med andra ord. :)
Yrla börjat skratta och vill gärna stå i knät. Hon trivs med att ligga och titta på sakerna i babygymmet och pratar gärna med oss. Det är sjukt vad snabbt det går.
Var på BVC med Yrla idag och det var dags för första vaccinationen. Oj oj oj vad ont det gjorde. Både i Yrlas ben och mammas hjärta. Hon är ju så glad och nöjd annars så det skär riktigt i en när hon blir så där nästintill otröstlig. Det gick som tur var över tills vi gick till bussen. Då somnade hon i vagnen och sov gott tills vi kom hem. Hon väger nu 5785 g, är 59,5 cm lång och har ett huvudomfång på 39 cm. Följer sin kurva perfekt med andra ord. :)
![]() |
| Gjord med Aimee Harrisons kit The Growing Garden |
25 maj 2016
Aylinn 5 år
Igår fyllde storfröken hela 5 år! Det firade vi med familjen och grannar för att ladda om för barnkalas i helgen. :) Aylinn var nöjd med alla presenter hon fick, men ser ännu mer fram emot det "riktiga" kalaset på söndag när vännerna kommer.
11 maj 2016
När Yrla kom till världen
Insåg att jag faktiskt inte skrivit någon utförligare post om Yrlas förlossning. Inte för att det är så mycket att berätta, men rätt ska vara rätt.
Jag vaknade med värkar redan den 10 mars, men avfärdade dem då de inte kom särskilt ofta och inte heller var särskilt starka. Vi skulle dessutom bort på helgen för att träffa familjen Lindvall-Hägerstrand så att föda barn ingick inte alls i planen. Dessutom var det inte dags än på 10 dagar. Framåt kvällningen blev de starkare och kom oftare så jag såg till att packa klart BB-väskan även om jag fortfarande inte trodde att förlossningen var på gång. Maken var jättetrött efter en heldagsjobb och vill helst inte höra på förlossningsörat. ;)
Jag laddade ner en värktimerapp för säkerhetsskull och gick och lade mig. Framåt halv tre började värkarna kännas riktigt ordentligt och jag började klocka dem och försökte vila så mycket som möjligt. Erfarenheten sa ju att det skulle bli en lång förlossning oavsett. Till slut var det bara att inse att förlossningen faktiskt var igång på riktigt. Jag ringde till Hudiksvalls sjukhus vid halv fem och barnmorskan Ove (ja han hette faktiskt det) tyckte att vi skulle komma in. Väntade in barnvakten, det tog så pass lång tid att Ove ringde upp igen och undrade om vi var på väg.
Jag tror klockan var kvart över sex när vi äntligen kom in på BB. Partogrammet börjar iaf vid halv sju. Jag var öppen 4 cm så jag gjorde mig redo för att vänta på att något ska hända. Klarar mig bra på lustgas. Sen går det väldigt snabbt. Ny barnmorska kommer in och nu börjar värkarna göra riktigt ont och jag ber om EDA. Ove sätter PVK och sedan var tanken att jag skulle gå på toa. Så fort jag reser på mig går vattnet och krystvärkarna sätter igång. EDA var det med andra ord inte alls tal om längre. Det var bara att bli uppbaxad (ja jag hade så ont att jag inte kunde röra mig) på britsen igen och krysta. 07:35 föddes vårt tredje underverk 9 dagar förtidig och alldeles perfekt efter ca 1 timme på BB. 2895 g tung och 49,5 cm lång.
Jag kände mig ändå förvånansvärt pigg och nöjd efteråt. Det var en riktigt bra förlossning. Kort och intensiv.
Jag vaknade med värkar redan den 10 mars, men avfärdade dem då de inte kom särskilt ofta och inte heller var särskilt starka. Vi skulle dessutom bort på helgen för att träffa familjen Lindvall-Hägerstrand så att föda barn ingick inte alls i planen. Dessutom var det inte dags än på 10 dagar. Framåt kvällningen blev de starkare och kom oftare så jag såg till att packa klart BB-väskan även om jag fortfarande inte trodde att förlossningen var på gång. Maken var jättetrött efter en heldagsjobb och vill helst inte höra på förlossningsörat. ;)
Jag laddade ner en värktimerapp för säkerhetsskull och gick och lade mig. Framåt halv tre började värkarna kännas riktigt ordentligt och jag började klocka dem och försökte vila så mycket som möjligt. Erfarenheten sa ju att det skulle bli en lång förlossning oavsett. Till slut var det bara att inse att förlossningen faktiskt var igång på riktigt. Jag ringde till Hudiksvalls sjukhus vid halv fem och barnmorskan Ove (ja han hette faktiskt det) tyckte att vi skulle komma in. Väntade in barnvakten, det tog så pass lång tid att Ove ringde upp igen och undrade om vi var på väg.
Jag tror klockan var kvart över sex när vi äntligen kom in på BB. Partogrammet börjar iaf vid halv sju. Jag var öppen 4 cm så jag gjorde mig redo för att vänta på att något ska hända. Klarar mig bra på lustgas. Sen går det väldigt snabbt. Ny barnmorska kommer in och nu börjar värkarna göra riktigt ont och jag ber om EDA. Ove sätter PVK och sedan var tanken att jag skulle gå på toa. Så fort jag reser på mig går vattnet och krystvärkarna sätter igång. EDA var det med andra ord inte alls tal om längre. Det var bara att bli uppbaxad (ja jag hade så ont att jag inte kunde röra mig) på britsen igen och krysta. 07:35 föddes vårt tredje underverk 9 dagar förtidig och alldeles perfekt efter ca 1 timme på BB. 2895 g tung och 49,5 cm lång.
Jag kände mig ändå förvånansvärt pigg och nöjd efteråt. Det var en riktigt bra förlossning. Kort och intensiv.
14 mars 2016
Välkommen till världen!
I fredags 11 mars 07:35 tittade Eomer och Aylinns lillasyster Yrla ut. 10 dagar innan beräknat och bråttom hade hon. Efter ca 1,5 timme på förlossningen var hon ute. :) Hon tronar med 49,5 cm över havet och hade då en matchvikt på 2895 g.
12 dec. 2015
Önskelistor
Ja, visst var det ett tag sedan vi uppdaterade bloggen. Det har varit fullt ös här hemma och vi har helt enkelt inte haft tid att skriva här. Den största nyheten för i år är att vi i mars får ett syskon, något som vi ser väldigt mycket fram emot.
Men innan dess är det jul och därför har vi uppdaterat våra önskelistor här på bloggen. Kläder går alltid hem. Just nu har Eomer 128 (framför allt byxor) och Aylinn 110/116 (gärna klänningar och strumpbyxor eller tjockare leggings man kan ha under klänning på dagis.).
Eomer önskar sig även Scalextricdelar till sin bilbana samt nya bilar. Plus-plus mini och lego går självklart också hem.
Till Aylinn kan man även med fördel köpa vad som helst som är Frost-inspirerat, både kläder och leksaker. Hon skulle bli jätteglad om hon fick en Elsa-peruk eftersom hennes hår inte växer tillräckligt fort. Hon vill även ha fler möbler till sitt dockskåp.
Båda två skulle även behöva hjälmar med grön knäppning att ha i pulkabacken på dagis och skola (vi hoppas på snö fortfarande).
Självklart kommer barnens önskelistesidor också att uppdateras.
Men innan dess är det jul och därför har vi uppdaterat våra önskelistor här på bloggen. Kläder går alltid hem. Just nu har Eomer 128 (framför allt byxor) och Aylinn 110/116 (gärna klänningar och strumpbyxor eller tjockare leggings man kan ha under klänning på dagis.).
Eomer önskar sig även Scalextricdelar till sin bilbana samt nya bilar. Plus-plus mini och lego går självklart också hem.
Till Aylinn kan man även med fördel köpa vad som helst som är Frost-inspirerat, både kläder och leksaker. Hon skulle bli jätteglad om hon fick en Elsa-peruk eftersom hennes hår inte växer tillräckligt fort. Hon vill även ha fler möbler till sitt dockskåp.
Båda två skulle även behöva hjälmar med grön knäppning att ha i pulkabacken på dagis och skola (vi hoppas på snö fortfarande).
Självklart kommer barnens önskelistesidor också att uppdateras.
8 feb. 2015
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)





